ZA JAKIE LOTY PRZYSŁUGUJE ODSZKODOWANIE?
JAKIE DOKUMENTY ZEBRAĆ DO DOCHODZENIA ODSZKODOWANIA?
KIEDY MOŻNA UBIEGAĆ SIĘ O ODSZKODOWANIE ZA ODWOŁANY LOT?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi pasażer może ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot w przypadku, gdy:
• lot był w całości realizowany na terenie UE,
• lot zaczynał się na terenie UE,
• lot zaczynał się poza Unią Europejską, ale kończył się w Unii – pod warunkiem, że był obsługiwany przez unijnego przewoźnika.
KIEDY PASAŻER NIE UZYSKA ODSZKODOWANIA OD LINII LOTNICZYCH?
Do powyższego dochodzą dodatkowe ograniczenia, które sprawią, że pasażer nie uzyska odszkodowania, jeśli:
• linia lotnicza poinformowała o odwołaniu lotu na 2 tygodnie przed planowanym wylotem,
• linia lotnicza między 14 a 7 dniem przed planowanym wylotem zaproponowała alternatywny lot, którego wylot jest planowany nie więcej niż 2 h wcześniej w stosunku do lotu pierwotnego, a lądowanie nastąpi z opóźnieniem nie większym niż 4 h od pierwotnie planowanego,
• linia lotnicza w okresie krótszym niż 7 dni przed planowanym wylotem poinformowała o odwołaniu lotu i zaproponowała lot alternatywny, który odbędzie się nie więcej niż godzinę przed planowanym wcześniej czasem wylotu i dotrze do celu z maksymalnie 2 h opóźnieniem (w stosunku do planowanego pierwotnie).
Pamiętać należy, że jeśli planowana data odlotu została przesunięta na 1 h wcześniej, a przylot opóźni się o maksymalnie 2 h, to wystarczy, że przewoźnik przekaże informację tego samego dnia.
Co ważne, odnośnie powyższych informacji, decydujące znaczenie ma data kiedy pasażer faktycznie mógł się z nią zapoznać, a nie kiedy wyszła ona od przewoźnika! Oznacza to, że jeżeli przewoźnik informował podróżnych za pośrednictwem biura podróży, a biuro podróży zbyt późno przekazało informację pasażerom, to przewoźnik będzie ponosił z tego tytułu konsekwencje (jeśli nie zapewnił lotu alternatywnego).
JAKA JEST WYSOKOŚĆ ODSZKODOWANIA?
– w przypadku lotu rozpoczynającego się i kończącego w UE kiedy odległość nie przekracza 1.500 km – 250 euro;
– w przypadku lotu rozpoczynającego się i kończącego w UE kiedy odległość przekracza 1.500 km – 400 euro;
– w przypadku lotu rozpoczynającego się lub kończącego się poza UE kiedy odległość jest nie mniejsza niż 1.500 km i nie większa niż 3.500 km – 400 euro;
– w przypadku lotu rozpoczynającego się lub kończącego się poza UE kiedy odległość jest większa niż 3.500 km – 600 euro.
CZY ODSZKODOWANIE ZA LOT SIĘ PRZEDAWNIA?
JAKIE INNE ROSZCZENIA PRZYSŁUGUJĄ PASAŻEROM?
w stosunku do przewoźnika.
– przewoźnik powinien zapewnić pasażerom napoje i pożywienie na czas
oczekiwania. Jeśli linia lotnicza nie wywiąże się z tego obowiązku, a pasażer
poniósł z tego tytułu koszty z własnej kieszeni to po okazaniu paragonów może
dochodzić ich zwrotu;
– przewoźnik powinien zapewnić prawo do kontaktu (2 telefony, możliwość
wysłania maili lub faxu);
– przewoźnik powinien zapewnić nocleg, jeśli odwołanie lotu spowodowało
konieczność nocowania, również po stronie przewoźnika leży załatwienie
pasażerom transportu między lotniskiem a miejscem noclegu;
– zwrot kosztów biletu – jeśli całkowicie zrezygnują z podróży
– prawo do żądania lotu alternatywnego.