Select Page

ODSZKODOWANIE ZA NIEUDANE WAKACJE

Co zrobić kiedy długo wyczekiwane wakacje różnią się od wizji obiecywanych przez biuro podróży albo wymarzony wyjazd zamienia się w koszmar?

W jakiej sytuacji możemy ubiegać się o odszkodowanie?

Roszczenie o odszkodowanie za nieudane wakacje należy kierować do organizatora wyjazdu, który odpowiada za nienależyte wykonanie zobowiązania wynikającego z zawartej umowy.

Podmiotami uprawnionymi do otrzymania odszkodowania za zmarnowane wakacje, są osoby które zawarły umowę usługi turystycznej i które za nią zapłaciły.

Oznacza to, że jeżeli za wyjazd zapłacił jeden z małżonków – a para pozostaje we wspólności ustawowej to obojgu przysługuje roszczenie o odszkodowanie. Ale jeżeli mamy do czynienia z nieformalnym związkiem albo małżonkowie mają rozdzielność majątkową, to odszkodowanie przysługuje wyłącznie tej osobie, która faktycznie zapłaciła za wyjazd.

Za co przysługuje odszkodowanie?

Odszkodowanie może przysługiwać np. za:
• niezgodną z umową długość pobytu na wakacjach;
• niezgodność standardu (kategorii) hotelu z ofertą biura podróży;
• niski standard hotelu niezgodny z umową (brudne pokoje, insekty, nieprzyjemny zapach z klimatyzacji czy jej niesprawność);
• niezgodność standardu pokoju z zawartą umową (np. brak widoku na morze, brak wydzielonej sypialni, łóżka pojedyncze zamiast łóżka podwójnego);
• posiłki niezgodne z ofertą (brak menu dla dzieci, brak menu dla wegetarian, niezgodna ilość restauracji, odpłatność posiłków, odpłatność napojów);
• niezgodność oferty hotelu z ofertą biura podróży (brak basenu dla dzieci, niezgodna ilość basenów, nieopisana w ofercie odpłatność leżaków);
• przelot lub przejazd na miejsce wypoczynku niezgodny z umową (wydłużenie czasu przejazdu).

Co należy przygotować?

Przy dochodzeniu odszkodowania lub zadośćuczynienia warto posiadać dokumenty otrzymane jeszcze przed rozpoczęciem wakacji, np. ofertę biura podróży, korespondencje z biurem oraz umowę.


W przypadku wystąpienia niezgodności z umową należy bezzwłocznie złożyć reklamację u rezydenta jeszcze w czasie trwania wyjazdu! W reklamacji należy dokładnie opisać wszelkie występujące odstępstwa, tak aby nie było wątpliwości, że wszelkie zarzuty były podnoszone jeszcze na miejscu wakacji. W treści reklamacji warto również zawrzeć jakie są nasze roszczenia w związku z wykrytymi odstępstwami, np. żądanie przeniesienia do innego hotelu, zmiana pokoju, czy obniżenie ceny wyjazdu.

Jaka jest wysokość odszkodowania?

W określaniu wysokości należnego odszkodowania za zmarnowany urlop znajduje zastosowanie tzw. Tabela frankfurcka. Nie jest ona źródłem obowiązującego prawa, jednakże w postępowaniach sądowych często znajduje zastosowanie.
Po więcej informacji zapraszam na kansultację.

Roszczenie o odszkodowanie przedawnia się z upływem 3 lat.