ODSZKODOWANIE ZA NIEUDANE WAKACJE
W jakiej sytuacji możemy ubiegać się o odszkodowanie?
Podmiotami uprawnionymi do otrzymania odszkodowania za zmarnowane wakacje, są osoby które zawarły umowę usługi turystycznej i które za nią zapłaciły.
Oznacza to, że jeżeli za wyjazd zapłacił jeden z małżonków – a para pozostaje we wspólności ustawowej to obojgu przysługuje roszczenie o odszkodowanie. Ale jeżeli mamy do czynienia z nieformalnym związkiem albo małżonkowie mają rozdzielność majątkową, to odszkodowanie przysługuje wyłącznie tej osobie, która faktycznie zapłaciła za wyjazd.
Za co przysługuje odszkodowanie?
Odszkodowanie może przysługiwać np. za:
• niezgodną z umową długość pobytu na wakacjach;
• niezgodność standardu (kategorii) hotelu z ofertą biura podróży;
• niski standard hotelu niezgodny z umową (brudne pokoje, insekty, nieprzyjemny zapach z klimatyzacji czy jej niesprawność);
• niezgodność standardu pokoju z zawartą umową (np. brak widoku na morze, brak wydzielonej sypialni, łóżka pojedyncze zamiast łóżka podwójnego);
• posiłki niezgodne z ofertą (brak menu dla dzieci, brak menu dla wegetarian, niezgodna ilość restauracji, odpłatność posiłków, odpłatność napojów);
• niezgodność oferty hotelu z ofertą biura podróży (brak basenu dla dzieci, niezgodna ilość basenów, nieopisana w ofercie odpłatność leżaków);
• przelot lub przejazd na miejsce wypoczynku niezgodny z umową (wydłużenie czasu przejazdu).
Co należy przygotować?
W przypadku wystąpienia niezgodności z umową należy bezzwłocznie złożyć reklamację u rezydenta jeszcze w czasie trwania wyjazdu! W reklamacji należy dokładnie opisać wszelkie występujące odstępstwa, tak aby nie było wątpliwości, że wszelkie zarzuty były podnoszone jeszcze na miejscu wakacji. W treści reklamacji warto również zawrzeć jakie są nasze roszczenia w związku z wykrytymi odstępstwami, np. żądanie przeniesienia do innego hotelu, zmiana pokoju, czy obniżenie ceny wyjazdu.
Jaka jest wysokość odszkodowania?
Roszczenie o odszkodowanie przedawnia się z upływem 3 lat.