ODSZKODOWANIE ZA OPÓŹNIONY LUB ODWOŁANY LOT

ZA JAKIE LOTY PRZYSŁUGUJE ODSZKODOWANIE?

Odwołany lot to taki, który w ogóle się nie rozpoczął, ale również taki, który wystartował, jednak zawrócił do miejsca wylotu. Roszczenia mogą obejmować również loty, które zostały przekierowane na inne lotnisko (start nastąpił z innego lotniska znajdującego się w innym mieście).

JAKIE DOKUMENTY ZEBRAĆ DO DOCHODZENIA ODSZKODOWANIA?

Dla właściwego dochodzenia roszczeń przydatne będzie zebranie zawczasu dokumentów i informacji, które ułatwią dalsze działania – np. potwierdzenie rezerwacji czy karta pokładowa. Warto również skontaktować się z przewoźnikiem i dowiedzieć się jaka była przyczyna odwołania lotu.

KIEDY MOŻNA UBIEGAĆ SIĘ O ODSZKODOWANIE ZA ODWOŁANY LOT?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi pasażer może ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot w przypadku, gdy:
• lot był w całości realizowany na terenie UE,
• lot zaczynał się na terenie UE,
• lot zaczynał się poza Unią Europejską, ale kończył się w Unii – pod warunkiem, że był obsługiwany przez unijnego przewoźnika.

KIEDY PASAŻER NIE UZYSKA ODSZKODOWANIA OD LINII LOTNICZYCH?

Do powyższego dochodzą dodatkowe ograniczenia, które sprawią, że pasażer nie uzyska odszkodowania, jeśli:
• linia lotnicza poinformowała o odwołaniu lotu na 2 tygodnie przed planowanym wylotem,
• linia lotnicza między 14 a 7 dniem przed planowanym wylotem zaproponowała alternatywny lot, którego wylot jest planowany nie więcej niż 2 h wcześniej w stosunku do lotu pierwotnego, a lądowanie nastąpi z opóźnieniem nie większym niż 4 h od pierwotnie planowanego,
• linia lotnicza w okresie krótszym niż 7 dni przed planowanym wylotem poinformowała o odwołaniu lotu i zaproponowała lot alternatywny, który odbędzie się nie więcej niż godzinę przed planowanym wcześniej czasem wylotu i dotrze do celu z maksymalnie 2 h opóźnieniem (w stosunku do planowanego pierwotnie).

Pamiętać należy, że jeśli planowana data odlotu została przesunięta na 1 h wcześniej, a przylot opóźni się o maksymalnie 2 h, to wystarczy, że przewoźnik przekaże informację tego samego dnia.

Co ważne, odnośnie powyższych informacji, decydujące znaczenie ma data kiedy pasażer faktycznie mógł się z nią zapoznać, a nie kiedy wyszła ona od przewoźnika! Oznacza to, że jeżeli przewoźnik informował podróżnych za pośrednictwem biura podróży, a biuro podróży zbyt późno przekazało informację pasażerom, to przewoźnik będzie ponosił z tego tytułu konsekwencje (jeśli nie zapewnił lotu alternatywnego).

JAKA JEST WYSOKOŚĆ ODSZKODOWANIA?

Wysokość odszkodowania za odwołany lot uzależniona jest od tego, jaka jest długość trasy oraz od tego, czy jest to lot w granicach UE.
Wysokość odszkodowania:
– w przypadku lotu rozpoczynającego się i kończącego w UE kiedy odległość nie przekracza 1.500 km – 250 euro;
– w przypadku lotu rozpoczynającego się i kończącego w UE kiedy odległość przekracza 1.500 km – 400 euro;
– w przypadku lotu rozpoczynającego się lub kończącego się poza UE kiedy odległość jest nie mniejsza niż 1.500 km i nie większa niż 3.500 km – 400 euro;
– w przypadku lotu rozpoczynającego się lub kończącego się poza UE kiedy odległość jest większa niż 3.500 km – 600 euro.
Zaznaczyć należy, że w przypadku lotów na odległość powyżej 3.500 km, linia lotnicza ma prawo zredukować o 50% kwotę odszkodowania, jeśli pasażer przybędzie do miejsca docelowego z opóźnieniem większym niż 3 h, ale mniejszym niż 4 h.

CZY ODSZKODOWANIE ZA LOT SIĘ PRZEDAWNIA?

Z roszczeniem o odszkodowanie nie należy zwlekać! Odszkodowanie w tym zakresie przedawnia się z upływem roku od dnia, w którym nastąpiło odwołanie lotu. Samo zgłoszenie reklamacji do przewoźnika w żaden sposób nie przerywa biegu terminu przedawnienia! Warto jak najszybciej zgłosić swoje roszczenia przewoźnikowi tak, aby w ustawowym terminie 1 roku zdążyć wnieść ewentualny pozew do sądu.

JAKIE INNE ROSZCZENIA PRZYSŁUGUJĄ PASAŻEROM?

Poza prawem do odszkodowania, pasażerom przysługują również inne roszczenia
w stosunku do przewoźnika.
– przewoźnik powinien zapewnić pasażerom napoje i pożywienie na czas
oczekiwania. Jeśli linia lotnicza nie wywiąże się z tego obowiązku, a pasażer

poniósł z tego tytułu koszty z własnej kieszeni to po okazaniu paragonów może
dochodzić ich zwrotu;
– przewoźnik powinien zapewnić prawo do kontaktu (2 telefony, możliwość
wysłania maili lub faxu);
– przewoźnik powinien zapewnić nocleg, jeśli odwołanie lotu spowodowało
konieczność nocowania, również po stronie przewoźnika leży załatwienie
pasażerom transportu między lotniskiem a miejscem noclegu;
– zwrot kosztów biletu – jeśli całkowicie zrezygnują z podróży
– prawo do żądania lotu alternatywnego.